mandag 22. august 2011

Stein for stein ...

Det meste av tiden på hytta går nå til legging av stein på peisen. Vi vil ikke legge for mye om gangen heller for at muren skal tørke og bli stabil før vi øker i høyden. Da blir det tid til litt maling og listverk. Rørleggeren har vært her og vi har nå både vann og avløp :-)


Peisen får friskluft via pipeløpet og her vises tilkoblingen. Dette ble testet før vi begynte muringen og alt virket som det skulle. Vi bestemte oss etterhvert for en solid hylle foran peisen. Selv om peisen ble tegnet på forhånd, er det mye som blir endret underveis :-)


2 rister på begge sidene nede og åpning øverst skal sørge for en skorsteinseffekt og luftgjennomstrømning. Minimum 500 cm2 nede og 700cm2 øverst i følge montasjeanvisningen.

 Kjøkkenet er nå nesten ferdig. Veldig greit å kunne lage noe annet enn grillmat og hermetikk :-)

2 kommentarer:

  1. ooo000OOO000ooooo liker peisen deres :-) Nå må jeg følge skikkelig godt med så jeg ser hvordan dere gjør det.
    Jeg er selv litt usikker på hvordan det kommer til i bli når jeg kommer litt opp, særlig over innsatsen.
    Denne helgen blir det bare jentetur på meg og ingen muring. Får kose med med å fyre i peiesn istedet. Det går jo helt fint å bruke den selv om ikke alle steinen er på plass :-) Lykke til videre!
    - Vibeke

    SvarSlett
  2. Takk for det! Vi har nå kommet til toppen av innsatsen og skal fortsette i helgen. Vil sikkert legge ut noen bilder da.
    Vi har jo samme innsats, så jeg følger jo med på bloggen din også :-) Dere får en kjempefin peis og med selvplukket stein blir den jo helt spesiell. Lykke til videre!

    SvarSlett