mandag 5. september 2011

Skiferpeisen begynner å ta form.

Nå begynner skiferpeisen å ta form. Kanskje bare to helger til nå så er den ferdig :-) Det er et skikkelig puslespill og tungt arbeide, men vi tror resultatet blir bra. De to pallekassene med skifer "Oppdal mørk" som ble levert av Heimdal Naturstein begynner å bli tom, men det ser ut til at vi får mer enn nok.

Det ble noe skifer til overs fra gulvet som vi benytter på peisen. Her kommer det en plate under trestokken som skal monteres, for å beskytte den mot strålevarme fra peisen.

Trestokken som skal være over innsatsen blir laget av ordinær 2" x 6" trelast. Totalt 4" x 6" tror jeg blir et solid grunnlag for toppen av peisen. På innsiden monterte jeg noe leca for å beskytte mot varme.

Her er trestokken på plass. Det ble noe diskusjon om fargen, men dette er syrebeis i samme farge som gulvet. Det hadde kanskje også vært fint med noen smijernspiker på hjørnene?
  
Ikke så mye igjen nå :) målet er to helger ...

3 kommentarer:

  1. Jeg er fortsatt like imponert :-)
    Ser at dere ikke har lagt jern for å holde øverste del av peisen. Er det trerammen som bærer hele vekten av peiskappen?
    Vurderer å gjøre det samme nå :-)
    Er det noe spesielt jeg da må tenke på i forbindelse med trekappen i tillegg til det dere her har skrevet? Altså - plate under og leca på siden for å beskytte mot varme.
    Er det lov å ha treverk så nært innsatsen?
    Dere er nok ferdig med denne før jeg kommer noe særlig videre :-)

    "Snakkes"

    - Vibeke

    SvarSlett
  2. Hei Vibeke!

    Jeg er jo ingen ekspert på dette, men forsøker å bruke litt sunn fornuft og plukker opp tips her og der. Under skal jeg forsøke å svare på dine spørsmål ut ifra hvordan jeg har tenkt, men svarene passer kanskje ikke med hvordan dere har tenkt å utforme peisen.

    Jeg kommer ikke til å benytte noe jern for å holde opp toppen. En annen fasong på peisen ville kanskje gitt behov for det. Er vel også litt skeptisk til hvordan en stålbjelke vil oppføre deg ved store temperaturvariasjoner. Vil den føre til at muren sprekker?

    - Er det trerammen som bærer hele vekten av peiskappen?
    Trerammen har jo en bærende funksjon, men hovedvekten ligger nok på underdelen av peisen. Denne er godt forsterket med leca og steinen er jo murt sammen i seg selv (har brukt 4 sekker med sement/betong til nå). Dessuten blir steinen limt/murt fast i bakveggen. Jeg benytter også noe armeringsjern underveis i muringen. Fasongen på peisen er jo også avgjørende for hvordan vekten fordeler seg. Slik jeg har tenkt, skal den være smalere øverst og "lene seg" bakover mot veggen.

    - Er det noe spesielt jeg da må tenke på i forbindelse med trekappen i tillegg til det dere her har skrevet?
    Dette er jo litt avhengig av hvilken funksjon den skal ha. Jeg har sett peiser med en ramme som "pynt" utenpå. Jeg ville at rammen skulle ha en funksjon eller at det i allefall ser ut som den har det. Jeg har forsøkt å gjøre den så solid som mulig ved å lime sammen de to stenderne, skru hjørnene godt sammen og feste hele rammen til bakveggen med bolter.

    - Er det lov å ha treverk så nært innsatsen?
    Jeg har spurt om det samme selv uten å bli særlig mye klokere, men jeg har sett andre peiser som er laget på samme måte. Dersom det er et problem, blir jo løsningen å montere en avskjerming under. Jeg føler meg rimelig trygg på at skiferplaten tar opp all ledningsvarmen fra omrammingen. Platen stikker også så langt fram at den skjermer for strålevarmen.

    Håper dette ga deg noen tips og ... lykke til videre med steinrøysa!

    - torw

    SvarSlett
  3. Tusen takk for svar :-)

    Jeg er også litt skeptisk til jernbjelke og ser noen problemstillinger med den fasongen som jeg ønsker at peisen skal ha. Tror jeg skal sejje ut det å bruke treramme slik du gjør.

    Jeg må visst komme meg til fjells ved første anledning.

    - Vibeke

    SvarSlett